fredag 8 augusti 2008

Konferenskristendom (2)

3. Konferenser och festivaler kan och måste sättas in i ett missionellt och lärjungaskapande Gudsrikesperspektiv. Det är lätt hänt att man tänker på kristna konferenser och festivaler som underhållning, vilket skapar ett konsumistiskt mönster. Utbudet av samlingar, möten gudstjänster och konserter skall avnjutas för individens skull, men då blir det fel. Ett arrangemang av en konferens måste alltid sättas in i det större sammanhanget av Guds rike, för att inte gå i den individualistiska fällan. Men med ett medveten strategi bakom och ett större perspektiv kan festivalerna fungera inspirerande, utmanande och utrustande. Målet får dock aldrig bara vara individens upplevelse, utan måste vara Guds rikes utbredande i alla dess former. Risken med festivalen som en kristen subkultur är enormt och utan ett större perspektiv som också famnar världen utanför och har som må¨l att kärleken skall nå längre blir det lätt unket och bara kristen självbelåtenhet.

Jesu festlighet var alltid inriktad på de marginaliserade, de föraktade, skatteindrivarna och syndarna, hororna och de nedsvärtade samarierna. Visiionen var alltid större än den egna klubben för inbördes beundran:

Jesus svarade: "En man skulle ha en fest och bjöd många gäster. När festen skulle börja, skickade han sin tjänare att säga till de inbjudna: 'Välkomna, allt är färdigt.' Men alla hade de någon ursäkt att komma med. En lät hälsa: 'Jag har köpt en åker och är tvungen att gå och se på den, förlåt att jag inte kan komma.' En annan sade: 'Jag har köpt fem par oxar och måste ut och se vad de går för, förlåt att jag inte kan komma.' En tredje sade: 'Jag har just gift mig, så jag kan inte komma.' När tjänaren kom tillbaka och berättade detta, greps hans herre av vrede och sade: 'Gå genast ut på gator och gränder i staden och hämta hit alla fattiga och krymplingar och blinda och lytta.' Och tjänaren sade: 'Herre, jag har gjort som du befallde, men ännu finns det plats.' Då sade mannen till sin tjänare: 'Gå ut på vägarna och stigarna och se till att folk kommer hit, så att mitt hus blir fullt. Jag säger er att ingen av alla dem som först blev bjudna skall få vara med på min fest.' (Luk 14:16-24)

Inga kommentarer: