torsdag 9 september 2010

DITT NAMN

13Då sade Mose till Gud: "Om jag nu kommer till israeliterna och säger att deras fäders Gud har sänt mig till dem och de frågar efter hans namn, vad skall jag då svara?" 14Gud sade: "Jag är den jag är. Säg dem att han som heter 'Jag är' har sänt dig till dem." (2 Mos 3:13-14)

Ditt namn är "JAG ÄR". Vad är det för namn? Vad betyder det? Vem är Du? Vad betyder det för mig? Vad betyder Du för mig? Du har ett NAMN. Du heter något. Du är inte bara en gud bland en massa andra, inte en gud med litet g, som är utbytbar mot vad som helst, inte mot vem som helst. Du har ett NAMN, ett eget NAMN, Ditt NAMN. Du är Nån. Du är inte vem som helst, inte vad som helst, inte nåt som man kan behandla hur som helst, för Du har ett NAMN, ett eget namn. Och alla som har ett NAMN är värd respekt, värd att ta på allvar. Du ger oss Ditt namn, presenterar Dig och räcker fram handen, den genomborrade handen, ger oss av Dig själv, visar Dig själv. Du vill att jag skall veta Ditt NAMN, veta vem Du är.

Ditt namn är "JAG ÄR". Vad är det för namn? Vad betyder det? Vem är Du? Vad betyder det för mig? Vad betyder Du för mig? Du alltid är ett JAG. Ständigt personlig, inget opersonligt DET, utan ett JAG med känslor och tankar, intelligens och emotioner. Att Du är ett JAG och inte ett DET gör Dig till verklig och påtaglig. Så påtaglig att Du låter dig tas på, för Du blir kött och blod, när Du blir människa. Ett JAG är inte bara en abstrakt filosofisk tanke, inte en orörlig första rörare, inte en distanserad opersonlig energi. Ett JAG innebär liv, pulserande verkligt liv.

Ditt namn är "JAG ÄR". Vad är det för namn? Vad betyder det? Vem är Du? Vad betyder det för mig? Vad betyder Du för mig? Att Du är ett JAG betyder att jag kan bli ett Du, Ditt Du. I mötet med Ditt JAG blir jag till Ditt Du. Är DU ett JAG kan Du även bli ett DU för någon annan. Också för mig. Är Du ett JAG kan vi mötas och Du kan även bli till mitt DU och Jag kan bli mitt Jag. JAG och Du, DU och Jag. Är DU ett JAG och blir mitt DU, så kan vi vara tillsammans. Är Du ett JAG och Jag ditt DU så är det VI, DU +Jag = VI. VI kan tala, prata, tjata, vandra, grubbla, snubbla, sörja, dansa, chansa, köpa, sälja, välja, sova, kila, vila. Vi kan leva och vara tillsammans. Som Emil och Alfred. DU och jag, Jesus, du och JAG, Mats. Tror jag det!

Ditt namn är "JAG ÄR". Vad är det för namn? Vad betyder det? Vem är Du? Vad betyder det för mig? Vad betyder Du för mig? Du ÄR, bara ÄR, bara sisådär! Om Du alltid ÄR, bara ÄR hela tiden, så ÄR Du ju jämt. Utan början eller slut, utan orsak eller verkan, utan startpunkt eller slutstation. Hela tiden och inte bara då och då, inte ens bara titt som tätt, utan ständigt och jämt. Det handlar inte om förr eller senare, inte då eller sen, inte sooner or later, utan alltid om här och nu. Det är alltid i ögonblicket som Du ÄR här. Det är alltid i ögonblicket som vi blir samtidiga med Dig. Möjligheten till mötet med Dig är ständigt där. Vi förväntar oss där och då, men Du ÄR ju här och nu. Evigheten i ögonblicket. Det oändliga möter det ändliga i Ditt här och nu, i mitt här och nu. Det är ju det enda VI har ett gemensamt just nu och där ÄR DU!

Ditt namn är "JAG ÄR". Vad är det för namn? Vad betyder det? Vem är Du? Vad betyder det för mig? Vad betyder Du för mig? Du ÄR "JAG ÄR", bara så där! Så självklart och utan en massa tillägg. Du ÄR inte i första hand ditt eller datt, inte i en uppräkning av massa egenskaper och benämningar, utan Du bara helt enkelt ÄR. Utan bestämningar eller etiketter, utan definitioner och begränsande beskrivningar. Du bara ÄR, Du bara ÄR Dig själv. Det är nog och det räcker! Tänk att det räcker! Det räcker för att orden inte räcker till, för att varje beskrivning av Dig blir en begränsning, en inskränkning av Din storhet. Ibland pratar vi sönder ditt mysterium, använder massa ord för att få fram Dig i dess renaste form, men det ända som händer att Du krymper i tvätten. Fortsätt att bara vara! Du fortsätter att bara vara. Att Du bara ÄR gör att jag vill tillbe Dig. Jag vill tillbe Dig för att jag inte förstår, Jag vill tillbe Dig för att förstå, Jag vill tillbe Dig i detta Ditt och mitt nu.

Ditt namn är "JAG ÄR". Vad är det för namn? Vad betyder det? Vem är Du? Vad betyder det för mig? Vad betyder Du för mig? Du heter ett verb, ett händelseord och inte ett substantiv. Din grammatik är så annorlunda, så helt bortom hur jag tänker. Så dynamisk, så fylld av energi och kraft, så långt från den skäggige gubben på ett moln, så långt från den lamslagne, paralyserade, orkeslöse. Så aktivt handlande för mitt bästa.

Ditt namn är "JAG ÄR". Vad är det för namn? Vad betyder det? Vem är Du? Vad betyder det för mig? Vad betyder Du för mig? Du JESUS säger att Du är JAG ÄR. Du svarade dem som undrade: "Amen, amen säger jag er: Jag Är, redan innan Abraham blev till." (Joh 8:58) Du JESUS menar att Du ÄR och då tog de upp stenar för att kasta på Dig (Joh 8:59). Jag kan förstå dem för om Du säger JAG ÄR, så är Du antingen en dåre en hädare eller verkligen GUD! Då är Du allt för mig här och i detta ögonblick. DU och Jag JESUS, tror jag det!

Bibelmeditation i Kapellet Götabro 2010-09-08

Inga kommentarer: