onsdag 1 oktober 2008

Är Jesus höger eller vänster?

De kristna socialdemokraterna i Broderskapsrörelsen har formulerat ett vänsterkristet manifest, vilket är spännande. Det finns på idag på Svenska Dagbladets debattsida (och återges i Dagen). Man vänder sig mot den kristna högern i USA, men också mot det man definierar som den kristna högern i Sverige i form av bl.a. Claphaminstitutet och kristdemokraterna. Definitionen av de svenska företrädarna för den kristna högern görs utifrån synen på samkönade äktenskap (som vanligt), vilket är tragiskt och lättvindigt. Det som definieras som kristen höger i USA är inte jämförbart med det som man definierar som kristen höger i Sverige. Man gör misstaget att man blandar ihop äpplen och päron och inser inte att man själv styrs väldigt mycket av partipolitiska hänsyn i sina ställningstagande. Problemet med detta är att man har en auktoritet utöver Bibeln. Manifestet leder till några viktiga ställningstaganden:

1. Jesus är politisk. Det intressanta är att man hävdar att kristen tro faktiskt är politisk. Den är radikal och har saker att säga in i vårt samhälle.

2. Jesus är inte höger eller vänster. Genom att så tydligt begränsa Jesus till vänsterskalan inom politiken så begränsar man Jesus. Detta är samma misstag som den kristna högern gör. Jesus står faktiskt över frågorna om höger och vänster. Det är sant att alltför ofta har Jesus blivit samma sak som borgerlig eller höger, men han är inte det, men han är lika litet bara vänster. Han är inte heller bara mitten. Han är allt detta i olika frågor. Att begränsa Jesus till höger eller vänster blir ju faktiskt i det närmaste till avguderi. Man omskapar till Jesus efter sin politiska färg och låter honom inte komma till tals i de frågor som inte stämmer med den egna övertygelsen. På sätt och vis blir Jesus ofarlig, för han tycker alltid som en själv. Jesus utmanar alltid våra vedertagna synsätt och går utanför våra uppsatta ramar.

3. Jesus är radikalt annorlunda. Den kristna tron hävdar att Jesus är radikalt annorlunda. Att hans rike är ett alternativt sätt att leva. Denna utmaning till efterföljelse innebär faktiskt att det är möjligt att hävda moral på det privatmoraliska området utan att bara bli fördömande och moralistisk. Den kräver att för att t.ex. hävda en striktare abortlagstiftning, så måste man vara beredd att ställa upp till 100% för varje kvinna som överväger abort, att öppna sitt hem och ge ett alternativ. Jesus kombinerar nåd och sanning (Joh 1:14) på ett som gör att han möter och umgås med syndarna, utan att rättfärdiga det felaktiga beteendet (se t.ex Joh 8:1-11). Jesus skräder inte orden när det gäller rikedom och förtryck. ONdskan kan vara på individuell och kollektiv. Han ställer sig på den svages sida fullt ut. Det handlar inte om höger eller vänster. Det handlar om nåd och sanning. Det handlar om att manifestera det radikalt annorlunda och det är något generöst, en generös radikalitet.

Det är dags för en Jesuscentrerad kristen tro bortom höger och vänster som är trogen mot sanningen, men också mot nåden, som inkarnerar och förkroppsligar Jesus Kristus i den här världen.

(Joh 1:14)Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning.

3 kommentarer:

Rikard Edefors sa...

Som jag ser det kan ingen kristen lobbyorganisation eller partifraktion gör Jesu politik rättvisa, vare sig det kallas Clapham eller Broderskap. Inte ens om man gjorde gemensam sak. Att leva ut det radikalt annorlunda är bara för möjligt för en gemenskap som följer Jesus ut i världen. Därför blir kristen partipolitik och kristen lobbyism kring enskilda frågor alltid ett problem. De troendes missionerande gemenskap är svaret på förvirringen kring "kristen" politik som uppstått i det postkristna samhället...

Anonym sa...

Du har en stor poäng när det gäller abortproblematiken.

Innan vi kristna kastar oss in med näbbar och klor i abortfrågan - så måste vi också kunna visa på ett trovärdigt alternativ.

Anonym sa...

Jag tycker att du ska credda Brian McLarens "En generös radikalitet" ...
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9179994997

/Leif