tisdag 27 januari 2009

Att blanda äpplen och päron - exemplet förintelsen, Gaza och judar i allmänhet.

En församling i Luleå beslutade sig för att ställa in det traditionella fackeltåget och gudstjänsten till åminnelse av förintelsen på grund av Israels handlande i Gaza. Man tyckte det var malplacerat och obekvämt efter händelserna i Gaza. Efter protester har man nu ändrat sig och genomför gudstjänsten (länk 1, 2, 3, 4, 5, 5). Här blir en problematik synlig som visar sig i en ökad förkomst av hatbrott mot judar både i Sverige och utomlands. Här finns ett problem grundat i bristen på förmåga att skilja mellan äpplen och päron. Man sammanför saker som inte har med varandra att göra.

1. Förintelsen och händelserna i Gaza har ingen med varandra att göra. Det första man måste konstatera är att det som hände för drygt ett halvsekel sedan i och med nazismens utrotningsläger har hänt. Det var fruktansvärt - ett systematiskt industriellt folkmord. Offren för detta är värda att komma ihåg oavsett om de är judar, romer, handikappade, psykiskt sjuka eller homosexuella. Detta är viktigt att komma ihåg för att det inte skall upprepas. Det var ju just detta generaliserande och hopklumpande av människor under olika kategorier som möjliggjorde förintelsen. Mycket av argumentationen kring händelserna i Gaza och dess relation till åminnelsen av förintelsen gör samma ihopklumpning. Men förintelsens offer är lika mycket offer oavsett vad som hänt de senaste veckorna på Gaza. De har faktiskt inte med varandra att göra.

2. Händelserna i Gaza har faktiskt inget med enskilda judar i Sverige eller någon annanstans att göra. Det är så lätt att behandla och bedömaindivider utifrån staters handlande. Vad staten Israel håller på med i Gaza kan inte en enskild människa av judisk härkomst i Sverige eller annorstädes ställas till svar för. Det är detta resonemang som skapar grogrund för antisemitism och alla annan rasism eller diskriminering. Detta gäller i samma grad som jag som kristen år 2009 inte kan ställas till svars för korstågen eller inkvisitionen. Det enda jag kan göra är att erkänna att det var fel och hemskt, men det var inte mitt fel. Jag kan heller inte ställas till svars för de hemskheter som svenska arméer under stormaktstiden utförde nere i Europa unde t.ex. trettioåriga kriget. En tysk idag kan inte ställas till svars för det som skedde under nazitiden och en muslim kan inte med automatik kopplas samman med terrorism och 11 september. Det gäller att inte döma dem som inte har ansvar eller är delaktikga bara därför att de passar in unde en kollektiv beteckning. Tyvärr generaliserar och klumpar vi ihop alltför ofta. Det är så lätt hänt, men det underblåser bara mörka strömningar.

3. Förintelsen får ine rättfärdiga ondska idag.
Det finns tyvärr en tendens att i bland i israelisk retorik att använda förintelsen som ursäkt för det egna handlandet. Man använder det egna folkets historia och skapar en offermentalitet, som man ibland låter rättfärdiga vad som helst. Det må vra försåeligt, men det är inte acceptabelt. Det bibliska mönstret är att har man erfarenhet av onda handlingar och förtryck medför det faktiskt ett ökat ansvar att inte begå samma handlingar (2 Mos 22:21, 23:9, 5 Mos 5:15, 15:15, 16:12, 24:18, 24:22)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns ett samband mellan "Gaza" och den s.k. "förintelsen", då det också var judar som styrde och ställde i Tyskland. Folk vet inte eller vill inte veta. Läs här, studera:
www.bengtkarlssonsbygg.eu/hitler.htm

Götabro sa...

JA, vad skall man säga efter att ha varit inne på Bengt Karlssons blogg. Fylld av antisemitiska klyckor och hänvisningar. Man skall ju inte bli förvånad, men att man kan gå på all detta dravel. Där om någonstans visar sig ju min tes om generalisering sig korrekt.

Anonym sa...

Bra skrivet Götabro,jag vänder mig mot hur staten Israel och grupper som Livets Ord utnyttjar förintelsen, till att framställa judar som de eviga offren i alla tider.